Rozcestník
Životní situace
Ano, pokud dojde například ke ztrátě či odcizení Vašich přístupových údajů )login, heslo) do datové schránky, na CzechPOINTu je možno provést jejich zněplatnění i podat žádost o vydání nových přístupových údajů.
K ověření podpisu budete potřebovat předložit platný občanský průkaz nebo cestovní pas. Cizinec může předložit i průkaz o povolení k pobytu.
K výpisu z rejstříku trestů, k výpisu bodového hodnocení řidiče, k provedení zprostředkované identifikace osoby a k prokázání totožnosti při žádosti o datové schránky budete potřebovat svůj občanský průkaz či pas. Cizinec může předložit i průkaz o povolení k pobytu.
K ověření kopie listiny a ostatním výpisům se není třeba průkazem prokazovat.
Úkon | Cena |
---|---|
Ověření podpisu | 50 Kč |
Ověření listiny | 30 Kč/stránka |
Výpis z rejstříku trestů | 100 Kč |
Výpis z katastru nemovitostí, obchodního a živnostenského rejstříku, výpis bodového hodnocení řidiče a další výpisy | 100 Kč/první stránka, 50 Kč/každá další stránka |
Zprostředkovaná identifikace osoby | 200 Kč |
Vystavení nových přístupových údajů do datové schránky | zdarma |
Konverze dokumentů | 30 Kč/stránka |
V naši obci je zřízeno pracoviště Czech POINT na podatelně Obecního úřadu České Meziříčí.
Příjmení žen se obecně dle zákona tvoří v souladu s pravidly české mluvnice. Při zápisu uzavření manželství/partnerství, případně na základě žádosti ženy, jejíž příjmení je již v matrice zapsáno lze uvést její příjmení v mužském tvaru.
Matriční doklady (rodné, oddací nebo úmrtní listy) vydává matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila (u rodného listu), uzavřela manželství/partnerství (u oddacího listu) nebo zemřela (u úmrtního listu).
Jde-li o narození, uzavření manželství/partnerství, registrované partnerství nebo úmrtí státního občana České republiky v cizině, pak matriční doklad vydá Úřad městské části Brno-střed (tzv. „zvláštní matrika“). Matriční úřad zašle prvopis (originál) matričního dokladu oprávněné osobě na doručenku do vlastních rukou, po uhrazení správního poplatku, nebo jej vydá po předložení platného průkazu totožnosti.
Vydání prvopisu (prvního originálu) rodného, oddacího, úmrtního listu je osvobozeno od poplatku. Za vydání druhopisu (duplikátu, každého dalšího dokumentu) rodného, oddacího, dokladu o registrovaném partnerství či úmrtního listu se platí 300,- Kč za matriční doklad.
Pokud žádáte o vydání druhopisu přímo na matrice, zaplatíte správní poplatek na magistrátní pokladně. Duplikát matričního dokladu však lze zaslat žadateli i prostřednictvím pošty na základě písemné žádosti s podpisem žadatele, po uhrazení správního poplatku. Poté je zaslán do vlastních rukou.
Matriční události, ke kterým došlo v cizině, zapisuje do svých matričních knih tzv. Zvláštní matrika, což je matrika Úřadu městské části Brno střed. Vy ale do Brna jezdit nemusíte, stačí se dostavit na jakékoliv pracoviště matriky a zde s matrikářkou sepsat žádost o zápis do zvláštní matriky a doložit k ní příslušné dokumenty.
Za provedení zápisu do matričních knih vedených zvláštní matrikou a vydání prvopisu matričního dokladu (rodného, oddacího, úmrtního listu nebo dokladu registrovaném partnerství) se správní poplatek neplatí. Za vydání druhopisu matričního dokladu (např. při ztrátě nebo odcizení) se hradí správní poplatek ve výši 300,- Kč.
Když hledáte matriku, kde je ten “Váš” zápis zaznamenán, vždy musíte vědět, kde došlo k narození, manželství/partnerství, registrovanému partnerství či úmrtí, které hledáte. Podle toho najdete též tu správnou matriku. Matriky však nejsou jen ve velkých městech, pomůže Vám jejich seznam, který je uveden ve vyhlášce č. 207/2001 Sb., nebo se obraťte na jakoukoliv matriku, kde by Vám měli s nalezením toho správného úřadu pomoct.
Občas si lze pomoci i jinak. Když třeba víte, kde dotyčný příbuzný zemřel, ale nevíte kde byl narozen, ze zápisu v matrice úmrtí zjistíte místo narození, které Vás navede na tu správnou matriku, co se týče zápisu narození. Matriční knihy narození jsou archivovány u příslušného matričního úřadu po dobu 100 let a po dobu 75 let knihy manželství,registrovaného partnerství a úmrtí. Pak jsou knihy předávány příslušnému státnímu archivu. Pokud byste hledali velmi staré zápisy, pro naši oblast je tímto archivem Státní archiv v Zámrsku.
K žádosti o zápis do zvláštní matriky se připojí:
a) matriční doklad vydaný v cizině, který se týká narození, uzavření manželství/partnerství, úmrtí nebo registrovaného partnerství občana České republiky, jež má být zapsáno do naší (zvláštní) matriky, opatřený náležitými ověřeními a přeložený do českého jazyka (bližší informace poskytne kterýkoli matriční úřad nebo zastupitelský úřad)
b) doklad o státním občanství ČR osoby, které se zápis týká, tj. občanský průkaz, cestovní doklad, osvědčení o státním občanství ČR, popřípadě potvrzení o státním občanství ČR,
c) další doklady potřebné k ověření správnosti údajů zapisovaných do matriční knihy, nelze-li je prokázat shora uvedenými doklady (bližší informace poskytne kterýkoli matriční úřad nebo zastupitelský úřad).
Cizozemský matriční doklad je třeba opatřit vyšším ověřením toho státu, který doklad vydal. V závislosti na mezinárodně-právní úpravě je to buď tzv. apostila (apostille), nebo tzv. superlegalizace. S některými státy má ČR dohodu o tom, že toto ověření není třeba vůbec. Po tom, co je cizozemský matriční doklad opatřen tímto ověřením, je třeba zajistit jeho úřední překlad do českého jazyka. Do seznamu tlumočníků (překladatelů) lze nahlédnout u kteréhokoliv soudu v České republice. Tento seznam najdete rovněž na internetových stránkách www.justice.cz. Vzhledem k různorodosti a složitosti této problematiky je pro Vás nejlepší kontaktovat kteroukoliv matriku a vyžádat si informace vztahující se k Vašemu konkrétnímu případu.