Kontaktní údaje
Obecní úřad České Meziříčí
Otevírací doba úřadu a úřední dny
Informace o otevírací době úřadu a úředních dnech, kdy vám jsme k dispozici pro vyřízení vašich záležitostí.
Ve výchozím nastavení se zobrazuje otevírací doba pro aktuální týden, případně pro následující týden (pokud je právě víkend). Pokud chcete znát standardní otevírací dobu (ve které nejsou zohledněné změny), použijte tlačítko „Běžná otevírací doba“.
Nápověda
Značí úřední den
Značí změnu pro tento den
Zvýraznění dnešního dne
Pondělí
Úterý
Středa
Čtvrtek
Pátek
Nápověda
Značí úřední den
Značí změnu pro tento den
Zvýraznění dnešního dne
Životní situace
Matriční doklady (rodné, oddací nebo úmrtní listy) vydává matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila (u rodného listu), uzavřela manželství/partnerství (u oddacího listu) nebo zemřela (u úmrtního listu).
Jde-li o narození, uzavření manželství/partnerství, registrované partnerství nebo úmrtí státního občana České republiky v cizině, pak matriční doklad vydá Úřad městské části Brno-střed (tzv. „zvláštní matrika“). Matriční úřad zašle prvopis (originál) matričního dokladu oprávněné osobě na doručenku do vlastních rukou, po uhrazení správního poplatku, nebo jej vydá po předložení platného průkazu totožnosti.
Vydání prvopisu (prvního originálu) rodného, oddacího, úmrtního listu je osvobozeno od poplatku. Za vydání druhopisu (duplikátu, každého dalšího dokumentu) rodného, oddacího, dokladu o registrovaném partnerství či úmrtního listu se platí 300,- Kč za matriční doklad.
Pokud žádáte o vydání druhopisu přímo na matrice, zaplatíte správní poplatek na magistrátní pokladně. Duplikát matričního dokladu však lze zaslat žadateli i prostřednictvím pošty na základě písemné žádosti s podpisem žadatele, po uhrazení správního poplatku. Poté je zaslán do vlastních rukou.
Matriční události, ke kterým došlo v cizině, zapisuje do svých matričních knih tzv. Zvláštní matrika, což je matrika Úřadu městské části Brno střed. Vy ale do Brna jezdit nemusíte, stačí se dostavit na jakékoliv pracoviště matriky a zde s matrikářkou sepsat žádost o zápis do zvláštní matriky a doložit k ní příslušné dokumenty.
Za provedení zápisu do matričních knih vedených zvláštní matrikou a vydání prvopisu matričního dokladu (rodného, oddacího, úmrtního listu nebo dokladu registrovaném partnerství) se správní poplatek neplatí. Za vydání druhopisu matričního dokladu (např. při ztrátě nebo odcizení) se hradí správní poplatek ve výši 300,- Kč.
Když hledáte matriku, kde je ten “Váš” zápis zaznamenán, vždy musíte vědět, kde došlo k narození, manželství/partnerství, registrovanému partnerství či úmrtí, které hledáte. Podle toho najdete též tu správnou matriku. Matriky však nejsou jen ve velkých městech, pomůže Vám jejich seznam, který je uveden ve vyhlášce č. 207/2001 Sb., nebo se obraťte na jakoukoliv matriku, kde by Vám měli s nalezením toho správného úřadu pomoct.
Občas si lze pomoci i jinak. Když třeba víte, kde dotyčný příbuzný zemřel, ale nevíte kde byl narozen, ze zápisu v matrice úmrtí zjistíte místo narození, které Vás navede na tu správnou matriku, co se týče zápisu narození. Matriční knihy narození jsou archivovány u příslušného matričního úřadu po dobu 100 let a po dobu 75 let knihy manželství,registrovaného partnerství a úmrtí. Pak jsou knihy předávány příslušnému státnímu archivu. Pokud byste hledali velmi staré zápisy, pro naši oblast je tímto archivem Státní archiv v Zámrsku.
K žádosti o zápis do zvláštní matriky se připojí:
a) matriční doklad vydaný v cizině, který se týká narození, uzavření manželství/partnerství, úmrtí nebo registrovaného partnerství občana České republiky, jež má být zapsáno do naší (zvláštní) matriky, opatřený náležitými ověřeními a přeložený do českého jazyka (bližší informace poskytne kterýkoli matriční úřad nebo zastupitelský úřad)
b) doklad o státním občanství ČR osoby, které se zápis týká, tj. občanský průkaz, cestovní doklad, osvědčení o státním občanství ČR, popřípadě potvrzení o státním občanství ČR,
c) další doklady potřebné k ověření správnosti údajů zapisovaných do matriční knihy, nelze-li je prokázat shora uvedenými doklady (bližší informace poskytne kterýkoli matriční úřad nebo zastupitelský úřad).
Cizozemský matriční doklad je třeba opatřit vyšším ověřením toho státu, který doklad vydal. V závislosti na mezinárodně-právní úpravě je to buď tzv. apostila (apostille), nebo tzv. superlegalizace. S některými státy má ČR dohodu o tom, že toto ověření není třeba vůbec. Po tom, co je cizozemský matriční doklad opatřen tímto ověřením, je třeba zajistit jeho úřední překlad do českého jazyka. Do seznamu tlumočníků (překladatelů) lze nahlédnout u kteréhokoliv soudu v České republice. Tento seznam najdete rovněž na internetových stránkách www.justice.cz. Vzhledem k různorodosti a složitosti této problematiky je pro Vás nejlepší kontaktovat kteroukoliv matriku a vyžádat si informace vztahující se k Vašemu konkrétnímu případu.
Při zápisu narození dítěte (to znamená před vydáním rodného listu příslušnou matrikou narození) lze na základě žádosti rodičů uvést příjmení dítěte ženského pohlaví v mužském tvaru.
Žádost lze podat i zpětně, tj. v případech, kdy žena nebo dítě ženského pohlaví užívá dosud příjmení v souladu s pravidly české mluvnice.
To záleží na tom, zda jde o dítě narozené z manželství, dítě narozené mimo manželství s uznaným otcovstvím, či dítě narozené mimo manželství bez určeného otce. Níže najdete rozvedeny všechny tři případy.
1. Dítě narozené z manželství
Matrice jeden z manželů doloží:
a) oddací list
b) občanský průkaz či pas (ten, co se dostavil na matriku, nemusí dokládat průkaz totožnosti druhého manžela)
c) souhlasné prohlášení rodičů o jménu dítěte (je možné vyplnit i v porodnici, kde jsou též k dostání příslušné formuláře)
2. Dítě mimo manželství, k němuž bylo určeno otcovství
Matrice jeden z rodičů doloží:
a) občanský průkaz nebo pas
b) souhlasné prohlášení rodičů o jménu dítěte (je možné vyplnit i v porodnici, kde jsou též k dostání příslušné formuláře)
c) souhlasné prohlášení rodičů o určení otcovství, popřípadě rozhodnutí soudu o určení otcovství
3. Dítě mimo manželství, k němuž nebylo určeno otcovství
Matrice matka dítěte doloží:
a) svůj rodný list
b) svůj občanský průkaz nebo pas
c) prohlášení o jménu dítěte
d) pokud by matka dítěte byla rozvedená, pak rozsudek soudu o rozvodu manželství s doložkou právní moci, pokud by byla matka ovdovělá, pak úmrtní list zemřelého manžela matky
O zápis narození do zvláštní matriky může požádat:
a) fyzická osoba, které se zápis týká nebo
b) členové její rodiny (tj. manžel, sourozenec, rodiče, děti, prarodiče, vnoučata), a to i bez plné moci nebo
c) zplnomocnění zástupci (plná moc musí být ověřená).
O zápis úmrtí státního občana České republiky do zvláštní matriky mohou požádat:
a) členové jeho rodiny (tj. manžel, rodiče, děti, prarodiče, vnoučata) nebo
b) zástupci zplnomocnění členy rodiny nebo
c) fyzická osoba, které jsou známy osobní údaje zemřelého a která předkládá potřebné listiny (viz otázka: Co je třeba předložit k zápisu do zvláštní matriky?).
O zápis uzavření manželství/partnerství státního občana České republiky do zvláštní matriky může požádat:
a) fyzická osoba, které se zápis týká nebo
b) členové její rodiny (tj. manžel, rodiče, děti, prarodiče, vnoučata) na základě předložené plné moci, ve které musí být výslovně uvedena dohoda snoubenců o užívání jejich příjmení a příjmení společných dětí o uzavření manželství,
c) zplnomocnění zástupci na základě předložení plné moci, ve které musí být výslovně uvedena dohoda snoubenců o užívání jejich příjmení a příjmení společných dětí po uzavření manželství.
O zápis uzavření registrovaného partnerství státního občana České republiky do zvláštní matriky může požádat:
a) fyzická osoba, které se zápis týká, tzn. jeden z partnerů, který je státním občanem ČR
b )zplnomocnění zástupci na základě předložení plné moci
Žádost o zápis do zvláštní matriky je možné podat:
a) u zastupitelského úřadu ČR, zdržujete-li se v cizině nebo
b) u kteréhokoli matričního úřadu v České republice, který zajistí zkompletování potřebných dokladů a vyřízení zápisu u zvláštní matriky
c) u krajského úřadu, před nímž občan složil státoobčanský slib.
d) přímo na pracovišti Zvláštní matriky Brno-střed
Náš právní řád umožňuje mít dvě jména, resp. dát svému dítěti dvě jména. U narozeného dítěte se rodiče jednoduše dohodnou na dvou jménech dítěte namísto jednoho. U již staršího dítěte nebo dospělé osoby lze druhé jméno do matriky zapsat na základě prohlášení, které se činí na matrice podle trvalého pobytu osoby, či na matrice, kde je zapsáno narození dané osoby. Mějte na paměti, že zapsáním dvou jmen do matriky vzniká dotyčné osobě povinnost v úředním styku užívat již napořád obě jména současně. Prohlášení se činí před matričním úřadem příslušným podle místa trvalého pobytu fyzické osoby nebo před matričním úřadem, v jehož knize narození je jméno zapsáno.
K tomuto úkonu je třeba doložit písemné prohlášení o zvolení jména (formulář), které obsahuje:
a) jméno(a), příjmení, datum a místo narození a rodné číslo osoby, jejíhož jména se prohlášení týká,
b) místo narození osoby, jejíhož jména se prohlášení týká,
c) jméno(a), příjmení, popřípadě rodná příjmení a datum narození fyzických osob činících prohlášení za nezletilce (za dítě),
d) jméno, popřípadě jména, která si zvolí,
e) ověřený podpis prohlašovatelů; je-li prohlášení činěno osobně, ověření podpisů není třeba a matriční úřad na prohlášení poznamená, že bylo podepsáno před ním, nebo že byl podpis, popřípadě podpisy, uznány za vlastní,
f) případně souhlas nezletilého staršího 15 let s prohlášením o zvolení druhého jména.
K prohlášení se připojí rodný list osoby, jejíhož jména se prohlášení týká. Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.Matriční úřad, v jehož matriční knize je narození zapsáno, vydá žadateli do 30 dnů od obdržení prohlášení nový rodný list.
Ano, pokud budete chtít vyzvednout matriční doklad za svého manžela, sourozence, rodiče, prarodiče, děti, vnuky či vnučky, případně pravnuky a pravnučky. U ostatních osob byste potřeboval/a zmocnění ve formě ověřené písemné plné moci.
O vydání matričního dokladu může požádat:
a) fyzická osoba, které se zápis týká, nebo její manžel, rodiče, děti, prarodiče, vnuci a pravnuci, její sourozenci a zplnomocnění zástupci,
b) státní orgány nebo orgány územních samosprávných celků pro úřední potřebu,
c) statutární orgány církví nebo duchovní jimi zmocnění, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31. prosince 1949,
d) fyzická osoba, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků.
e) doklad o registrovaném partnerství vydá matriční úřad pouze osobě, které se partnerství týká nebo jejímu zmocněnci.
Úmrtní list vydá matriční úřad fyzické osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem, nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti, nebo je vypravitelem jeho pohřbu.
Žádost lze vyřídit osobně přímo na příslušném matričním úřadu nebo formou písemné žádosti s podpisem žadatele, po uhrazení správního poplatku. Po té je zaslán do vlastních rukou.